Galimatias käsittelee uudessa blogisarjassaan juhlapyhien aikoina eri maiden juhlia ja niiden perinteitä. Vuorossa on joulun ja uuden vuoden alla itänaapurimme Venäjä, joiden joulu- ja uudenvuoden perinteet voivat olla meille suomalaisille vielä aika tuntemattomia.
Lue lisää
Aiheet:
kulttuuri,
joulu,
uusi vuosi,
venäjä,
perinteet
Monikulttuurisessa työympäristössä kommunikaatio-ongelmat voivat kertautua ja se voi johtaa väärinymmärryksiin ja pettymyksiin. Tämä ei johdu yksinomaan työpaikoilla käyttämistämme eri kielistä, vaan myös eri tavoista kommunikoida.
Lue lisää
Aiheet:
kulttuuri,
bisneskulttuuri,
suomen kieli ja työelämän kulttuuri,
kunnioittava kommunikaatio,
monikulttuurisuus,
monikulttuurinen työympäristö,
kulttuurivalmennus,
kommunikaatio
Lue lisää
Aiheet:
kielikoulutus,
kulttuuri,
bisneskulttuuri,
projektitoiminta,
kielenhuolto,
kansainväliset markkinat,
kansainvälinen osaaja,
kieli,
henkilöstön kehittäminen,
henkilöstön kouluttaminen,
liiketoiminta
Maailmassa ei ole olemassa kaikille yhteistä kulttuuria ja globalisaatiosta huolimatta, suunta on ollut päinvastainen. Kulttuuriseterot tulevat pikemmin kasvamaan kuin yhtenäistymään. Kulttuurikehityksen voidaan olettaa menevän vähemmän yhtenäiseen kulttuuriin, ja siten yhteistyö ja kulttuurien välinen ymmärrys nousevat erityisen tärkeiksi.
Jotta kansainvälisillä markkinoilla olisi mahdollisuus menestyä, kulttuurin merkityksen ymmärtäminen liike-elämässä on keskeistä. Kulttuurin konteksti vaikuttaa siihen, kuinka liiketoimintaa tulee harjoittaa. Kuten mikä tahansa näkökanta liike-elämään, myös kulttuuriymmärrys luo uskottavuutta, edistää liikearvoa, inspiroi työvoimaa ja auttaa yrityksiä luomaan parempia asiakaskokemuksia. Kulttuuri vaikuttaa tapaan luoda ja ylläpitää suhteita, työvoiman valintaan, kokouksiin, johtamistapaa ja tiimityöskentelyyn. Kulttuurisen vaikutuksen ymmärtäminen heijastuu suoraan yrityksen tuloksiin.
Lue lisää
Aiheet:
kulttuuri,
kielitaito,
kansainväliset markkinat
Maailmassa on 57 ranskankielistä maata. Yhdessä ne tunnetaan nimellä La Francophonie – ranskankielinen maailma. Näillä frankofonisilla mailla on yhteisjärjestö Organisation Internationale de la Francophonie eli OIF, jonka tavoitteena on ajaa ranskan kielen ja kulttuurin asemaa maailmalla. OIF tuo yhteen ranskankieliset kulttuurit ja jakaa tietoa. Monet rankankieliset maat ovat entisiä Ranskan siirtomaita, mutta mukana on myös muuten itseään ”ranskalaiseksi” identifioivia maita. Maailmassa ranskaa puhuvia on 274 miljoonaa ihmistä (OIF 2014).
Ranskan kielen ja kulttuurin ymmärrys on erityisen tärkeä tekijä kansainvälisessä liiketoiminnassa menestymiseen mm. hyvän asiakaskokemuksen tarjoamisessa.
Lue lisää
Aiheet:
kulttuuri,
kansainvälisyys,
bisneskulttuuri,
kansainväliset markkinat,
ranska
Globaalissa maailmassa tarvitsemme yhä enemmän kielitaitoa. Työn puolesta monet matkustavat entistä enemmän, kauas Suomesta mm. Aasiaan, Latinalaiseen Amerikkaan. Työtehtävät vievät ympäri maailman niin livenä kuin virtuaalisesti. Video- ja konferenssipuheluissa käydään keskusteluja myynnistä, tuloksista, strategioista, projekteista, suunnitelmista, ja muusta työhön liittyvästä, ja oikein ymmärretyksi tuleminen vaatii paljon niin puhujalta kuin kuulijalta. Englanti on laajalti käytössä oleva työkieli, mutta viestinnän näkökulmasta siihenkin liittyy väärinymmärretyksi tulemisen vaara. Kaiken lisäksi yksistään englannin osaaminen ei aina riitä, kun haluamme päästä samalle aaltopituudelle kuulijan kanssa.
Lue lisää
Aiheet:
kielikoulutus,
kulttuuri,
viestintä
Riikka Niemi kirjoittaa Baronan blogiasarjassa 17.8.2017 otsikolla Digiaikakauden asiakaspalvelun tärkeimmät trendit. Siinä hän pohjustaa hyvin sitä, miten asiakaskokemus muuttuu digikauden myötä ja toteaa, että tulevaisuus tuo yhä kiihtyvällä vauhdilla muutoksia monelle alalle, eivätkä asiakaspalvelu ja myyntitoiminnot ole ainoita. Tällä hetkellä moni yritys pohtii, miten muutokset vaikuttavat koko henkilöstön tapaan toimia, sillä asiakaskokemus syntyy kaikissa toiminnoista, ei pelkästään asiakaspalvelussa tai myynnissä. Myös kansainvälisillä markkinoilla asiakaskokemuksen tuottaminen on yhä tärkeämpää.
Lue lisää
Aiheet:
kielikoulutus,
asiakaspalvelu,
kulttuuri,
asiakaskokemus
Kiinalaiset matkustavat Eurooppaan ja Suomeen entistä enemmän. Vaikka passia ei vielä ole kuin vajaalla 5 %:lla kiinalaisista, on matkailijoiden määrä siltikin suuri. Meille tulee matkailijoita eri puolilta maailmaa ja usein kuulee sanottavan, ettei yhtä matkustajaryhmää voi "räätälöidysti" alkaa palvelemaan. Totta, mutta kiinalaisten tuloon ei menneinä aikoina ole panostettu käytännössä millään lailla. Nyt on aika toimia ja saada heidät tuntemaan olonsa tervetulleiksi.
Lue lisää
Aiheet:
kiina,
asiakaspalvelu,
kulttuuri,
ostaminen,
matkailija